Latest Fashion Trends

Thursday, 19 May 2011

the important of mineral water in our daily life

                                                                  assalammualaikum


tajuk bukan men kot mat salleh..tapi nk wat essay ni kot bm sudoh la....hhuhuhuhu KEPENTINGAN AIR MASAK/MINERAL WATER/AIR MINUMAN.....

Air dalam hidup manusia tersangat2 penting..Sebahagian dari tubuh kita meliputi air..Malangnya betapa susahnya nak lihat orang2 kita mengemari air putih/air masak yang memang pada pendapat mereka tidak sedap..Yang sedap ialah teh ais, nescafee ais, kopi ais, neslo ais dan paling digemari air manis yang bergas..Bila ditanya, mcm mana ngn air putih sehari boleh dapat tak minimun 8 gelas?mcm2 jawapan yang ditemui..” xboleh minum byk2 nnti perut buncit”, cmna nk minum, xrasa dahaga lgsung”.."air masak ni tawar lah "dah nama pom air masak mesti a tawar hahahaha...tapi Semua tu jawapan yang biasa kita dengar bila ditnya tentang keperluan air..
Dalam seharian, keperluan air dalam tubuh kita berbeza-beza mengikut jisim badan.Setiap 25kg tubuh anda memerlukan 1Liter air..Dalam sehari, kita bernafas, bepeluh, buang air kecil menyebabkan kita kehilangan air..BAYANGKAN dalam sehari anda minum tidak secukup anda mengalami kehilangan itu..Sudah pastilah lama2 keadaan ini akan MENGHADIAHKAN anda pelbagai jenis masalah kesihatan terutamanya KEGEMUKAN..dan dari KEGEMUKAN itu anda akan diberi bonus pelbagai penyakit hanya kerana dalam usia anda, anda telah mengabaikan keperluan air dalam tubuh anda!!! INGAT..CEGAH SEBELUM KENA,,,,,
pastu mse sekolah dlu....ibu aq slalu soh bwk air masak tapi aq class bwk air masak...hahahahha ....pastu ibu  aq kta...org cina kulit cntek sbb slalu minum air masak....dh ye cina konfem a cantek ....tapi skunk dh bsr da thu yg ne baik kan....btol lah...law minum slalu kulit cntekk sebab kan cuba byg law pokok x siram air layu kan....law siram cntek je idop n berbunga.......nk tgk perbandingan???ooo xcye ye.....hah tgk ni...

miss lim dan saya saya 20 miss tua lg lh...tapi...huhuhu komen lah sendre..


air masak ni byk sgt kepentingannya utk tubuh bdn antaranya:


1) Air dapat mencegah dehidrasi yang membawa kepada keletihan dan sakit kepala

2)Membantu menangani strees kerana air mengandungi oksigen yang banyak dan diperlukan dalam tubuh badan untuk memerangkap perasaan negatif dan menukarkannya kepada positif.

3) Air juga dapat mengelakkan dari sembelit

4)Air dapat membantu melawan penyakit kerana air terdapat dalam limfa-sejenis cecair yang termasuk di dalam sistem imun badan.

5) Air dapat membantu  buang toksik dan zat-zat yang badan tak perlukan melaluiurine.

6)Membantu penyerapan zat dari vitamin B dan C dengan baik dan menyingkirkan lebihan zat yang tidak diperlukan oleh badan melalui urine.

7) Rahsia awet muda kerana ia dapat menghindari terjadinya kerutan pada kulit dan kulit akan sentiasa lembab.

*Eh! kalau g pusat pelangsingan badan pun dia akan minta kita minum at least 3 litter air sehari untuk langsing tau!

mempromotkan air mineral ini hehehehe...
ok tu je selamat membaca.....

thanks for reading this entry =)




No comments:

Post a Comment