Latest Fashion Trends

Wednesday, 25 May 2011

ujian dialysis

                                                                 assalamuailaikum...


pernah anda dengar tentang ujian dialysis???? kebanyakan org sebut cuci darah.....Dialisis adalah satu rawatan perubatan untuk mengeluarkan bahan sisa buangan badan secara terus dari darah bagi mereka yang gagal fungsi buah pinggang. Dialisis akan akan hanya dapat menggantikan sebahagian daripada fungsi buah pinggang yang tidak lagi berfungsi. Terdapat 2 jenis dialisis; iaitu hemodialisis dan peritoneal dialisis. 
Hemodialisis adalah sejenis dialisis yang menggunakan satu mesin buah pinggang tiruan (mesin dialisis) untuk membuangkan cecair dan bahan sisa buangan dari aliran darah. Dialisis peritoneal pula berasaskan satu tiub yang dimasukkan(ditebuk) ke dalam rongga badan yang juga terletaknya perut, hati dan usus-usus, yang dipanggil kaviti peritoneal. Cecair dalam kuantiti yang banyak akan di alirkan ke dalam kaviti ini dan ia akan mengeluarkan sisa buangan melalui cecair yang mengalir balik ke luar daripada kaviti. Dialisis peritoneal selalunya di lakukan di rumah pada setiap hari.Oleh kerana rawatan dialisis diperlukan secara kerap, maka ia biasanya akan menjadi beban kewangan kepada kebanyakan mereka yang memerlukannya. Kos untuk setiap sesi hemodialisis di klinik atau hospital swasta adalah dalam lingkungan RM100 ke RM300. Oleh kerana pesakit diabetes mungkin memerlukan tiga sesi seminggu, maka ia boleh menyebabkan anda berbelanja sehingga RM600 seminggu!

Anda sememangnya tidak patut menanggung beban yang seberat ini. Walaupun anda mempunyai diabetes, anda boleh mengelak atau melewatkan berlakunya kegagalan buah pinggang dengan berusaha untuk menjaga diri anda dan penyakit diabetes anda dengan baik.bukann sahaja keluar duet yang banyak tetapi dialysis ini sangat menyakitkan....jadi ikutilah cara dibawah untuk mengelakkan terkena saket yang sgt bahaya n sgt menyeksakan ini nah tips -------->


1.Mengawal tahap glukosa darah anda.Anda harus pastikan sebaik mungkin tahap glukosa darah anda berada di tahap yang disyorkan iaitu antara 3.8 hingga 6.1 mmol/L semasa berpuasa dan tidak lebih dari 7.8 mmol/L selepas makan. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kawalan glukosa darah yang baik dapat menurunkan risiko untuk mendapat penyakit buah pinggang disebabkan diabetes ataupun sekurang-kurangnya mengelakkannya daripada menjadi lebih teruk. Oleh itu, adalah amat baik jika anda mula berusaha untuk memakan secara sederhana dan teratur, mengawal pengambilan karbohidrat, melakukan aktiviti fizikal dengan kerap dan mengurangkan berat badan yang berlebihan. Penjagan diabetes yang baik juga termasuklah mengambil ubat-ubatan mengikut peraturan (sekiranya dipreskripsi oleh doktor), memantau tahap glukosa darah setiap hari di rumah dan kerap berjumpa dengan doktor anda. 

2.Mengawal tekanan darah anda. Adalah disarankan bahawa pesakit-pesakit diabetes mestilah sentiasa mengekal tekanan darah mereka di bawah tahap 130 mmHg sistolik (bahagian atas) dan rendah daripada 80 mmHg diastolik (bahagian bawah) . Ini mungkin agak sukar untuk dicapai dan anda mungkin memerlukan lebih daripada satu ubat tekanan darah. Adalah penting untuk tekanan darah anda dikawal secara ketatnya. Tekanan darah pada paras yang tinggi boleh mempercepatkan terjadinya penyakit buah pinggang diabetes anda dan (jika ianya telah wujud) akan mengakibatkannya menjadi lebih teruk.

3.Pengesanan awal untuk penyakit buah pinggang disebabkan diabetes. Sekiranya anda sudah mempunyai penyakit buah pinggang, protein darah mungkin akan tertumpah ke dalam urin. Kehadiran protein dalam kuantiti yang banyak dalam urin (satu petanda lewat nefropati diabetes) boleh dikesan dengan satu ujian ringkas dengan mencelup stik pengesan ke dalam urin. Tetapi pengesanan untuk protein yang sedikit di dalam urin (mikroalbumin) - satu petanda awal kerosakan buah pinggang disebabkan diabetes- memerlukan ujian yang khas. Kehadiran mikroalbumin atau protein dalam urin menunjukkan buah pinggang anda telah rosak. Ini akan memberi amaran kepada doktor anda untuk mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mengelakkan penyakit buah pinggang anda daripada menjadi lebih teruk.

4.Mengambil ubat-ubatan anda mengikut peraturan. Tambahan kepada pengambilan ubat untuk mengawal diabetes (dan mungkin juga untuk tahap lipid anda), anda juga perlu mengambil ubat anti-hipertensi untuk mengekalkan tekanan darah anda di bawah tahap 130/80 mmHg. Ubat-ubat daripada kumpulan Perencat Enzim Penukar Angiotensin (ACEI) ataupun Penghalang Reseptor Angiotensin (ARB) bukan sahaja dapat merendahkan tekanan darah anda, tetapi juga dapat melindungi buah pinggang anda dengan merendahkan tekanan didalam glomeruli. Oleh demikian, ia akan membantu mengurangkan risiko kematian disebabkan nefropati diabetes dan juga dapat mengurangkan keperluan untuk dialisis ataupun pemindahan buah pinggang.


5.Berhenti merokok. Merokok adalah membahayakan untuk apa jua keadaan sekalipun. Merokok akan mempercepatkan proses pembentukan penyakit buah pinggang dan oleh sebab itu adalah lebih baik jika anda tidak merokok. Kehidupan boleh menjadi sukar apabila buah pinggang anda telah rosak. Diabetes bukan sahaja mengancam buah pinggang anda, tetapi juga organ-organ lain seperti jantung dan mata anda. Berita baiknya ialah, anda boleh mengelakkannya atau melewatkan komplikasi-komplikasi diabetes ini daripada berlaku. Maka, ambillah langkah pertama hari ini jua untuk melindungi buah pinggang anda dengan mengamalkan pengurusan diabetes yang baik. Anda berkuasa untuk mengelakkan penyakit buah pinggang yang disebabkan diabetes anda dan sebaliknya dapat menikmati kehidupan dengan sepenuhnya, walaupun anda menghidapi diabetes. 

*menghisap rokok juga adalah makruh...menghisap rokok depan orang bole menyebab kan orang lain saket cntohnya sesak nafas hukum nya adalah haram,,,,jadi banyak sgt3 faedah jika berhenti merokok....

jagalah buah dengan baik....buah pinggang memainkan pelbagai fooongsi...jika rosak hny mesin dialisis yang menyakitkan itu menjadi "buah pinggang" kita......antara fungsi buah pinggang kita ialah:

  1. Membuang bahan kumoh seperti urea dan toxin dari badan.
  2. Membuang cecair yang berlebihan dari badan.
  3. Mengawal tekanan darah.
  4. Mengawal asid dalam darah.
  5. Mengawal mineral di dalam darah.
  6. Menghasilkan hormon untuk pembentukan sel darah merah (erythropoietin) dan active vitamin D, untuk mengekalkan tulang yang sihat dan kuat.
antara punca2 penyakit buah pinggang berlaku adalah spt?????
 
  • Kencing manis (Diabetes mellitus) 54%
  • Radang buah pinggang (Glomerulonephritis)
  • Penyakit batu karang
  • Hypertensi (tekanan darah tinggi)
  • Lain-lain punca seperti ADPKD, toxins.
penyakit buah pinggang berlaku secara senyap2.....so BEWARE..!!!!


antara tanda2 nya seperti:


  • Sentiasa dalam keadaan lemah dan keletihan  (disebabkan kekurangan sel darah merah)

  • Rasa mual, muntah dan hilang selera makan

  • Gatal seluruh badan

  • Sakit tulang

  • Bengkak pergelangan kaki dan sesak nafas

  • Pucat

  • Kencing yang berbuih

  • Darah keluar bersama air kencing

  • Jangkitan salur kencing berulang-ulang

  • Pengeluaran kencing berkurangan

  • Kerap kencing terutama sebelah malam

  • Mengalami hypertensi pada usia muda                               


  •  UNTUK MENGESAN NYA UJIAN INI KAN DILAKUKAN ............zazzzzzzzzzzzzzzzzz
    • Ujian air kencing
      • mengesan kehadiran protein
      • mengesan darah
      • mengesan kandungan bakteria
    • Ujian darah
      • Mengesan tahap kerosakan ginjal
      • Mengesan penyebab kegagalan ginjal seperti diabetes, SLE
      • Mengesan komplikasi penyakit ginjal seperti kekurangan darah, penyakit tulang dan lain-lain
    • Anda mungkin dikehendaki menjalani ujian Ultrabunyi ginjal.



    selamat menjaga kesihatan ....bye


    thank for reading this entry..

    doktor kah????

                                                                              assalamuilaikum.....=)

    muka cute > < (xthu np aq bole bt muka gni wkakaka)

    harus buat muka n tgn  macam ni kalau nak jadi doktor yang profesional ok..
    ni gmbr nya adakah nini seorang doktor?????huhhuhu penah dgr x "jauh panggang dri api" hahhahaa dlu mse sekolah rendah ble ayah dtg amek slalu pesan blajr sgguh2 nanti bole jd doktor....n ble bt "all about me" ada x wat biodata tulis mcm ni....kan ada tulis nama.hobi.cita2...cita2?? mesti sy tulis "ingin menjadi seorang doktor"huhu tp........apakan daya pesanan yang selalu diberi telah diabaikan..... 

    muka regret > < (sgt menjadi??)

    to la org tua pesan soh blajar btol2 xnk....wat muka nyesallllllll sedarlah masa lalu mu x kan kembali lg :'(
    ops np jd cdey...potong potong cte to.....grrrrrrr (tngah gergaji)
    saya seorang PF......xnk gthu ape...cuz ,malu sbb bkn doktor.....hahaha tp sy jg belajar sal penyakit dan juga ubat apakah????  





    gambar di atas adalah fatin liyana......seorang doktor.....mesti mse kecik2 dlu dye bljr sgguh n dengar nasihat hehehe...

    thank for reading this entry..!!






























    beg hello kitty ku.....

                                                                      assalamuailaikum.. :)


    beg elo kity da lme nk...tp x dpt pom ohhh so sad....huhu....but 19/5/2011 i got it...!!!  sgt2 berterima kaseh pd syah ....tq3 heheehehe....
    mesti ramai gler yang minat sgt3 ng hello kitty?tapi jan marasssss kita ada beg elo kity bru wkakaakaka.......
    (padahal orrg dop jelez2 pom hahha)
    nk tgk ?nah...

    ni dye...hehehe

    xad gmbr beg..hp rusak haha jadi xad kamera....umm nk teka sape thu tmpt ni???  
    tmpat sgt cntek n dlm utan huhu...di manakah???

    thank for reading this entry !!

    Thursday, 19 May 2011

    the important of mineral water in our daily life

                                                                      assalammualaikum


    tajuk bukan men kot mat salleh..tapi nk wat essay ni kot bm sudoh la....hhuhuhuhu KEPENTINGAN AIR MASAK/MINERAL WATER/AIR MINUMAN.....

    Air dalam hidup manusia tersangat2 penting..Sebahagian dari tubuh kita meliputi air..Malangnya betapa susahnya nak lihat orang2 kita mengemari air putih/air masak yang memang pada pendapat mereka tidak sedap..Yang sedap ialah teh ais, nescafee ais, kopi ais, neslo ais dan paling digemari air manis yang bergas..Bila ditanya, mcm mana ngn air putih sehari boleh dapat tak minimun 8 gelas?mcm2 jawapan yang ditemui..” xboleh minum byk2 nnti perut buncit”, cmna nk minum, xrasa dahaga lgsung”.."air masak ni tawar lah "dah nama pom air masak mesti a tawar hahahaha...tapi Semua tu jawapan yang biasa kita dengar bila ditnya tentang keperluan air..
    Dalam seharian, keperluan air dalam tubuh kita berbeza-beza mengikut jisim badan.Setiap 25kg tubuh anda memerlukan 1Liter air..Dalam sehari, kita bernafas, bepeluh, buang air kecil menyebabkan kita kehilangan air..BAYANGKAN dalam sehari anda minum tidak secukup anda mengalami kehilangan itu..Sudah pastilah lama2 keadaan ini akan MENGHADIAHKAN anda pelbagai jenis masalah kesihatan terutamanya KEGEMUKAN..dan dari KEGEMUKAN itu anda akan diberi bonus pelbagai penyakit hanya kerana dalam usia anda, anda telah mengabaikan keperluan air dalam tubuh anda!!! INGAT..CEGAH SEBELUM KENA,,,,,
    pastu mse sekolah dlu....ibu aq slalu soh bwk air masak tapi aq class bwk air masak...hahahahha ....pastu ibu  aq kta...org cina kulit cntek sbb slalu minum air masak....dh ye cina konfem a cantek ....tapi skunk dh bsr da thu yg ne baik kan....btol lah...law minum slalu kulit cntekk sebab kan cuba byg law pokok x siram air layu kan....law siram cntek je idop n berbunga.......nk tgk perbandingan???ooo xcye ye.....hah tgk ni...

    miss lim dan saya saya 20 miss tua lg lh...tapi...huhuhu komen lah sendre..


    air masak ni byk sgt kepentingannya utk tubuh bdn antaranya:


    1) Air dapat mencegah dehidrasi yang membawa kepada keletihan dan sakit kepala

    2)Membantu menangani strees kerana air mengandungi oksigen yang banyak dan diperlukan dalam tubuh badan untuk memerangkap perasaan negatif dan menukarkannya kepada positif.

    3) Air juga dapat mengelakkan dari sembelit

    4)Air dapat membantu melawan penyakit kerana air terdapat dalam limfa-sejenis cecair yang termasuk di dalam sistem imun badan.

    5) Air dapat membantu  buang toksik dan zat-zat yang badan tak perlukan melaluiurine.

    6)Membantu penyerapan zat dari vitamin B dan C dengan baik dan menyingkirkan lebihan zat yang tidak diperlukan oleh badan melalui urine.

    7) Rahsia awet muda kerana ia dapat menghindari terjadinya kerutan pada kulit dan kulit akan sentiasa lembab.

    *Eh! kalau g pusat pelangsingan badan pun dia akan minta kita minum at least 3 litter air sehari untuk langsing tau!

    mempromotkan air mineral ini hehehehe...
    ok tu je selamat membaca.....

    thanks for reading this entry =)




    trip to kb

                                                                   Assalamualaikum =) 

    tetiba ase nk cte sal g kb berdua ng aini......berdua sbb nor n cah ada kelas smpi ptg..shma plop kena blik gnu...emm sambung blik...g kb berdua ng aini...naik keta panjang (cityliner kot)hhuhuhu yang konfem wne merah.hoho naik2 to dok ske2 ng aini,,,,suddenly.....huhuhu we never expected dat we saw dat thing omg..hahahahahah NO KOMEN sape soh dop naik bus ng aq hahahaha 
    dah2....block cte sal to.....tapi law hang pa nk tau..an an an kita2 g kb mmg totally jalan kaki...kecuali dari stesen bus ke kb mol yg len sume jalan kaki,,,,kira law wat konklusen 96% jalan kaki a (dop totally pom tipu je) ohsem kan hehehe emmm k a malaz dah nk cte bkn ada org nk thu pom hahaha bajet je huhuhuhu.....jom tgk gmbr =)






    ni aini ng saya hehehhee



    ok lah da xnk mengarang ok bye2........


    thank you for reading this entry....



    Tuesday, 17 May 2011

    bersama cik strawberry..

    salam.......
    semalam ad kelas ngang en chin,,,heheheh kelas berlangsung selama sejam lbh kot....dari pkul 8 hingga 9 lbh hehhe...kita wish en chin "selamat hari lecture" pastu kitorg shima,aini,k,zima n mirah take a photo wif CIK STRAWBERRY hahahahaha .....




    sayang cik stawberry maceh kerana amek gmbr ng kami hehehehe




    thanks for reading this entry bye2......

    Friday, 6 May 2011

    kua sme2 ngan hanan,wahyu,ika n ryn ......

    assalammualaikum.....ni sal kami g jaln2...hehehehe
    benda ni dh lme di impikan...huhuhuu asyek plan je ng ika,,,tp jd nye dop...huhuhu pada suatu hari yg indah anan msj a ckp "ni esok aq g amek mg deh"  ye janji nk kua pada pkul 5 ptg plan nk g pantai air tawar dekat je ng umah aq dlm 5 minit kot .......
    ni adalah anan.....

    bia sy cite dlu sal dak anan.....kan da bgthu td..ye janji pkul 5....kan3? aq dri pkul pkul 3 msj anan...tp dye rep amek mse sejam kot..kol dop angkat huhu...sejak pada itu aq pgl dye YB HANAN.....

    aq lah yb hanan....wakakaka....
    dlm pkul 5.15 kot anan bru otwg umah aq.....smpi dlm 5lbh xkonfem pkul bpe......xtgk jam....huhu 
    emmmm...setibanya anan smpi aq berdebarrrrr bajet ada yg masuk pinang aq hahahahahahah
    debar lh sbb da lme gle x jpe sek2 ni....tp syg betty n tira xad...sbb mse ni ika ryn anan betty tira mmg KACIK huhu (rapat a) lpas toooo kita otw lah g pantai,,,,tapi cuaca agak redup gelap.....huhuhu ramai gk org kat pantai....tp mcm nk ujan n xad tmpt duduk kita2 g dok kdai KEPOK LEKOR...kat cni mmg ad minum2 a..kami minum air nyorrrrr (kelapa) dan kepok lekor ....smbil2 berkongsi cte....

    ni buktinya kami g kdai kepok lekor hehehe...

    kmi yang cute,,,,huhu
    ni sek yo tngah nk bli kepok wat blik umah
    lepas pada ni kita2 g a pantai mula.......sbb nk amek gmbr punya pasal huhuhu.....tp wahyu dok ngepek.....sbb nk amek gmbr dekat mghrib huhuhu.....wahyu adalah org yg amek gmbr mse kua utk kali ni...hehhee tq 4 wahyu....!!



                                                                              



    ni mse dlm keta otw blik hehehe

    keta anan maceh ...kerana bwk kami jalan2 hehehhee
    it was beutiful day makan2,gossip cket2 heheh sambil catch up dgn saen2 dh la lme dop jpe..masing2 dok jauh..
    nt lepas ika ryn anan masuk blajar mula msti payoh dh jpe...huhuhu k insyaallah jpe lg di laen kali...bye2





    Thursday, 5 May 2011

    cket sal homeopathy .....

    salam jumaat......
    pada entry kali ni..saya xingn bercerita sal sy,kwn2 sy,kucing sy.....tapi saya ingin bercerita satu tajuk yang agak jarang di bahas mgkin (boring cket bg yg tiada minat) tajuk nya ialah homeopathi.......
    homeopathi berasal dari bahasa greek , ”Homeos” yang bermakna serupa, dan “pathos” yang bererti penyakit. Homeopati adalah sebuah seni penyembuhan yang didasarkan pada hukum persamaan dengan tujuan memberikan kesembuhan yang sebenar-benarnya....
    prinsip dsar homeopathi ialah "similar similibus curentur" mesti awak sume xthu kan makna perkataan yg pelik bunyi nya to...maksudnya ialah serupa menyembukan yang serupa....huhu mesti agak blur ngan ayat yg x bpe jelas to....contohnya spt macam ni....ketika kita memotong bwg merah....soheh mata kita jd berair merah.....ye kan?itu bermakna bwg merah dpt mengubati mata merah....contoh satu lg saya bg....makan durian byk2 bdn mesti jadi panas ye kan?maka untuk menghilangkan panas tersebut kita minum air dari kulit durian itu........

    homeopathy dapat mengubati juga penyakit spt pelupa,takut berhadapan dengan org rmai,kelesuan dan byk lg........ubat homeopathi tidak memerlukan test makmal kerana hasilkan secara alami iaitu semulajadi,tiada mempunyai kesan sampingan.selain dari itu homeopathy ni sesuai utk smua lapisan masyarakat bermulari dari ibu hamil,org tua dan lain2......ubat homeopathy sgt mudah diambil kerana rasanya yg enak hehehehhee.



    k lah semoga bole tambah ilmu hehhehe bye.......

    muzium terengganu kat terengganu hehe

    salam ni nk cte....nk g gnu punya pasal....konon nok g derak a.....(jalan-jalan ikut bahasa kamus) plan awl2 ...aq dop bwk pakaian utk jalan2 ke ostel dsbbkn xnk kua...huhuhuh aq kan  pelajar yg bgus hehehhee pasto terpaksa a blik umah ....nak thu dop mcm ne?sewa keta...huhuhu keta kancil thu dop..huhuhhu....
    mse nk g amek bju sek2 ni nk g amek duet ptptn byk 400ya (byk molep),,,huhu ...mse nk ciap to mmg lucu sbb aq kan dop bwk bju aq terpaksa pkai seluar track biru (seluar track yang ibu aq bli mse sekolah rendah dlu)
    mmg sorg2 mse ni dop make up pom....tp syg xad gmbr nk upload..huhu slpas amek duet kat bank g lh umah aq...nyanyi2 dalam keta dgn suara yg agak sengau huhuhu setibanya kat umah kemas2 a bju heheheh pastu b4 blik ostel g bli roti canai kat kg cawat hehehehe dm pkul 10.25 minit mlm kami bergerak pulang ke ostel dlm keadaan debarrrrr sbb tkt kak ja ad huhu(fellow yg baik huhu)mtk2 kak ja baca hahah blik trus mkn n mnd...huhuhu
    selepas beberapa hari....
    aq,shima,cah,nor g lh KT....huhuhu
    ni mse kat giant cri2 tudung...hehehe


    dalam muzium ganu mcm gua....hehhee


    gmbr yang di ambil oleh syah...hehehe


    ni lah syah hehhehehe 

    ni adalah aq hehhehehe....last ah
    k assalammualaikum hhehee bye